انواع حسابداری
انواع حسابداری عبارتاند از:
1. حسابداری مالی:
ثبت و گزارشدهی اطلاعات مالی برای استفاده توسط سهامداران، سرمایهگذاران و سایر افراد خارج از سازمان را حسابداری مالی گویند.
2. حسابداری مدیریت:
ارائه اطلاعات مالی به مدیران داخلی شرکت برای کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی و استراتژیک.
3. حسابداری صنعتی (بهای تمام شده):
تعیین و تحلیل هزینههای تولید و ارائه خدمات در سازمانهای تولیدی و صنعتی.
4. حسابداری دولتی:
ثبت و گزارشدهی اطلاعات مالی در بخش عمومی و دولتی برای نظارت و کنترل منابع عمومی.
5. حسابداری مالیاتی:
محاسبه و گزارشدهی مالیاتهای سازمانی و اطمینان از تطابق با قوانین مالیاتی.
6. حسابداری اجتماعی:
بررسی و گزارشدهی اثرات مالی و غیرمالی سازمان بر جامعه و محیط زیست.
7. حسابداری قضایی:
استفاده از اصول حسابداری برای کشف تقلبها و کلاهبرداریهای مالی و ارائه گزارشات در مسائل حقوقی.
8. حسابداری بینالمللی:
انجام حسابداری برای شرکتهای چندملیتی که نیاز به تطابق با استانداردهای مختلف حسابداری در کشورهای مختلف دارند.
9. حسابداری منابع انسانی:
ارزیابی و تحلیل ارزش مالی منابع انسانی و هزینههای مرتبط با کارکنان سازمان
نظام مالیاتی در ایران
مالیات مستقیم:
الف) مالیات بر دارایی و ارث _ مالیات بر نقل و انتقالات _ حق تمبر _ حق سرقفلی
ب) مالیات بر درآمد _ مالیات بر مشاغل _ مالیات بر حقوق _ مالیات بر مستقلات _ مالیات بر شرکتها _ مالیات بر کشاورزی (معاف)
مالیات غیرمستقیم:
الف) مالیات بر مصرف مثل مواد غذایی،سیگار و حق اشتراک تلفن و .... _ فرآورده های نفتی _ درصدی از ارزش خودروهای داخلی و انتقالات آن
ب) مالیات بر واردات _ حقوق گمرکی _ سود بازرگانی _ حق ثبت سفارش و سایر
نکات کلیدی حسابداری برای کسب و کارها
در تمام کسب و کار ها چیزی که اهمیت دارد این است که هیچ جزئیات و نکته ای از چشم نیوفتد. افراد و صاحبان مشاغل مختلف باید در خصوص همه مسائل و حساب های شرکت شان آگاهی و مستندات کافی را داشته باشند. در همین زمینه است که اهمیت آموزش حسابداری در کسب و کار ها مشخص می شود.
از این رو بررسی نکات کلیدی حسابداری برای کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. داشتن بخش حسابداری در شرکت ها برای جمع آوری مستندات مالی و پرداخت ها، بررسی سرمایه ها و بررسی سود و ضررها بسیار ضروری و مورد نیاز می باشد. شاید با شنیدن عنوان نکات حسابداری برای کسب و کارها، بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال ارائه فرمولهای حسابداری خاص، نکاتی از ثبت یا اصلاح اسناد و یا چالشهایی از صورتهای مالی به ویژه اظهارنامه مالیاتی باشند.
واقعیت این است که موارد فوق در جایگاه خود از اهمیت ویژهای برخوردارند، اما نکات مهم حسابداری به مباحث ریشهایتری میپردازد. مهمترین نکته در حسابداری انجام قانونی و درست کلیه وظایف و تکالیف واحد اقتصادی به گونهای است که سازمان امور مالیاتیبر روی کسب و کار شما حساس نشود. به بیان دیگر، طوری رفتار نکنید که سازمان، کسب و کار شما را زیر ذرهبین قرار دهد و با رسیدگی مداوم به صورتهای مالی و اسناد و مدارک شما به دنبال کشف اشتباهات باشد.
با در دست داشتن اطلاعات و مستندات کافی در خصوص پرداخت ها و هزینه های شرکت، صاحبان شرکت ها می توانند از بروز خطا و حتی مشکلات مالی جلوگیری کرده و به این ترتیب بر روی نکته های اساسی کار تمرکز نموده و به پیشرفت شرکت فکر کنند.در خصوص ارائه نکات کلیدی و آموزش های حسابداری ، جزوه های حسابداری متعددی ارائه شده است. در این جا به بررسی یک سری نکات کلیدی و کاربردی در مبحث حسابداری می پردازیم
جدا کردن هزینه های شخصی از هزینه های کلی و عمومی شرکت
در زمینه نکات کلیدی حسابداری بهتر است برای بررسی ها و حساب های مرتبط به کسب و کار تان یک حساب بانکی جدا و متمایز را اختصاص بدهید. این امر خصوصا در زمانی که شما می خواهید هزینه ها و کسری های حسابتان را بررسی نمایید باعث صرفه جویی در زمان می شود. به طور کلی از حساب های بانکی جدا برای کار های شخصی و کسب و کارتان استفاده کنید. این کار به شفاف سازی حساب ها بسیار کمک می کند. اگر که حتی سرمایه های شخصی خود را در کسب و کار تان وارد کرده اید، دقت داشته باشید که مستندات کافی را در خصوص حساب و ورودی ها و خروجی ها داشته باشید.
یکی دیگر از مزیت های داشتن حساب بانکی و کارت بانکی مجزا برای کسب و کار شما که فقط برای آن مورد استفاده قرار می گیرد، این است که همچنین به شما کمک خواهد کرد تا از پرداخت های مالیاتی بی مورد و مسائل قانونی مرتبط با حساب های شرکت تان معاف شوید. باید به این نکته توجه داشته باشید که شما نمی توانید هزینه ها و حساب های شخصی تان را برای بررسی ها و حساب های مالیاتی از کل حساب شرکت کسر کنید.
یعنی هنگامی که شما از یک حساب مشترک برای هزینه های شخصی تان و هزینه های شرکت استفاده می کنید، مالیات به همه ی هزینه های حساب تعلق می گیرد.به طور کلی از نقطه نظر نکات کلیدی حسابداری کسر هزینه های شخصی از هزینه های شرکت در اظهارنامه های مالیاتی مجاز نیست و در صورت انجام این کار شما مشمول جریمه های بیشتری می شوید.
پیگیری کاملا دقیق هر هزینه ای
یکی دیگر از نکات کلیدی حسابداری این است که باید تمام هزینه هایی که صرف می شود و حتی تمام جریان های نقدی را به صورت دقیق پیگیری کرده و مستند نمایید. این کار به شما در بهینه سازی هزینه های مالیاتی و اعتباری کمک زیادی خواهد کرد.برای تمامی خرید های خود از کارت اعتباری شرکت تان استفاده کنید. اما در پایان همه خریدها نمی توانید از قبض های پرداختی برای مستند سازی استفاده کنید. از این رو بهتر است از نرم افزار حسابداری استفاده نمایید و همه پرداختی ها، چک ها و فاکتور ها را در آن جا ذخیره کرده و مستند سازی کنید.
زمانی که تمامی منبع مالی شما به صورت پول نقد است، می توانید نسخه های رسید دیجیتالی را در نرم افزار حسابداری خود ثبت نمایید. در خصوص استفاده از نرم افزار های حسابداری نیز می توانید از دوره های آموزش حسابداری و انواع نرم افزار های مرتبط با آن استفاده کنید.دقت کنید که از جمله نکات کلیدی حسابداری انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب و کارآمد است. انتخاب یک برنامه مناسب تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد های حسابداری و مالیاتی شرکت شما خواهد داشت.
ثبت کاملا دقیق درآمدها
یکی دیگر از مسائل مهم در مشاوره حسابداری که از نکات کلیدی در این رشته محسوب می شود این است که تمامی جریان های مالی را به دقت ثبتکنی. وام ها، همه ی پرداختی ها و درآمد های حاصل از فروش، همچنین جریان های نقدی ورودی به شرکت همگی به آسانی قابل پیگیری هستند.
نگهداری جریان ورودی ها و منابع مالی بسیار حائز اهمیت است. اگر این کار را درست انجام ندهید و همه جریان های مالی را مستند نکنید، در زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات دچار اشتباه می شوید و در این صورت ممکن است مشمول جریمه های سنگین مالیاتی شوید. همراه با همه هزینه ها، متد حسابداری که شما انتخاب می کنید تعیین می کند که چگونه می توانید درآمد ها را ثبت کرده و پیگیری کنید.
نگهداری از سوابق مالی کافی
نگهداری سوابق مالی کافی در طول سال، از دیگر نکات کلیدی حسابداری است که صحت و درستی صورتهای مالیاتی فراهمشده را تضمین میکند. ناکافیبودن سوابق مالی میتواند شبههبرانگیز باشد یا بدتر از آن، کسبوکار شما را در معرض «خطر حسابرسی» (Audit Risk) قرار دهد.
سرمایهگذاری جهت تهیه یکی از نرمافزارهای اساسی و اصلی حسابداری برای کسب وکار، راهکاری است که بهباور افراد صاحبنظر از بروز چنین مسائل و مشکلاتی پیشگیری میکند. استفاده از این نرمافزارها چندان دشوار و پیچیده نیست (کاربرپسند هستند)، ارزاناند و اطلاعات شما درباره درآمدها و هزینههای کسب وکار را بهروز نگه میدارند.
استخدام یک فرد حرفه ای برای کسب و کار
در نظر داشته باشید که استخدام کردن یک حسابدار حرفه ای برای کسب و کار تان، حتی اگر به زمان های کوتاهی مانند چند روز در ماه یا چند ساعت در هفته محدود شود، می تواند بسیار مفید و تاثیر گذار باشد. این راهکار نیز یکی از نکات کلیدی حسابداری است که می توانید در نظر داشته باشید.
انجام این کار می تواند تفاوت بسیار بزرگی را در کار شما ایجاد کند. با وجودی که معمولا کار یک حسابدار و دفتر دار با هم همپوشانی دارد، اما با این حال یک دفتردار بیشتر مسئولیت طبقه بندی اسناد و مستند سازی درآمد ها و پرداختی ها را بر عهده دارد، در حالی که یک حسابدار می تواند امور مالیاتی را نیز مدیریت کند.
یک حسابدار حرفه ای می تواند راهکار های بسیار مناسبی را به شما ارائه دهد. علاوه بر کمک به برآوردهای هزینه های مالیاتی و مدیریت آن، می تواند روش های استراتژیکی را نیز برای مدیریت هزینه ها و درآمد ها ارائه دهد. یک حسابدار حرفه ای می تواند تمامی اسناد شما را به روز و منظم کند.
نکات کلیدی حسابداری را توسط نرم افزارهای حسابداری انجام دهید
امروزه در تمامی مراکز و شرکت ها و با پیشرفت تکنولوژی نرم افزار های جدید و کاربردی برای انجام امور حسابداری وجود دارد. از جمله نکات کلیدی حسابداری تلاش برای به روز شدن با این نرم افزار ها از طریق آموزش می باشد.
این نرم افزار حسابداری رایگان می تواند به شرکت ها و حسابداران برای انجام اتوماتیک و بهینه فرایندهای حسابداری کمک شایانی کند چرا که این ها برنامه های فوق العاده ای برای انجام بهینه امور حسابداری شرکت ها، خصوصا کسب و کار های کوچک می باشند، حتی می توان از آن ها بدون استخدام یک حسابدار برای انجام امور حسابداری نیز بهره برد.
در حال حاضر یکی از بهترین نرم افزار های حسابداری موجود، نرم افزار Quick Books می باشد، که البته یک سری رقیب نیز دارد. شما باید از نرم افزار هایی استفاده کنید که بتوانید آن ها را به حساب های بانکی تان یا کارت های اعتباری تان متصل نمایید تا از این طریق نرم افزار درآمد ها و هزینه های شما را ردیابی نماید.
به روزرسانی یادداشت ها و مستندات حسابداری
نکته ای که در خصوص امور حسابداری اهمیت دارد و می توان آن را از جمله نکات کلیدی حسابداری به حساب آورد این است که در طول هفته زمان هایی را برای طبقه بندی اطلاعات و مستندات حسابداری تان اختصاص دهید و از جمع شدن همه مدارک و قبض ها و رسید ها خودداری کنید.
این مسئله خصوصا در مورد برگه ها و امور مالیاتی صدق می کند. با نزدیک شدن به فصل برآورد هزینه های مالیاتی و پرداخت مالیات در صورت منظم نکردن از پیش مدارک و پرداخت ها، این مسئله می تواند برایتان دردسر ساز شده و وقت زیادی را از شما بگیرد. حتی ممکن است در برآورد ها دچار اشتباهاتی نیز شوید
مشخصکردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری
مشخصکردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری از دیگر نکات کلیدی حسابداری است. بیتوجهی به این نکته ممکن است باعث پرداخت بیش از حد مالیات شود. بسته به نوع شرکت تجاری ای که ثبت میکنید، مالیات متفاوتی برای کسبوکار شما در نظر گرفته میشود.
برخی از انواع شرکتهای تجاری
شرکت سهامی (خاص یا عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکتهای مختلط سهامی و غیرسهامی و شرکت تعاونی. جویاشدن نظر حسابدار یا مشاور مالی مجرب بههنگام تعیین نوع شرکت تجاری میتواند کارگشا باشد.
صورت حساب های پرداخت حقوق کارمندان را حتما نگه دارید
پرداخت حقوق کارمندان، از جمله حقوق خود شما، ممکن است به صورت تقریبی حدود 70 درصد از بودجه شرکت را شامل شود. و بخش عمده ای از هزینه ها به این پرداخت ها مربوط می شود. باید در خصوص همه پرداختی ها ،حقوق و مزایا و حتی پاداش هایی که باید پرداخت شوند، دقیق باشید.
در زمینه نکات کلیدی حسابداری و استفاده از یک نرم افزار حسابداری، دقت داشته باشید که نرم افزار شما باید بتواند تمامی حقوق و دستمزد ها را به همراه مالیات بر ارزش افزوده به دقت برآورد کرده و مستند بسازد، تا از این طریق کار شما را راحت تر کرده و به شما کمک کند.
درامور حسابداری باید انتظار پیش آمدن هزینه های عمده را در کار داشته باشید
یکی از مواردی که در همه کسب و کار ها وجود دارد و از نکات کلیدی حسابداری محسوب می شود، این است که در دوره های زمانی متفاوت نیاز به تعویض سیستم های کامپیوتری، جایگزینی تجهیزات محل کار و همینطور محدودیت زمان تحویل اظهارنامه های مالیاتی اموری اجتناب ناپذیر می باشد. این هزینه های سنگین تر معمولا در ماه هایی که جریان مالی کندتری دارند رخ می دهد، بنابراین باید به قدر کافی آمادگی داشته باشید تا در این زمان ها دچار بحران های مالی نشوید.
هر زمان که احساس کردید ارزش دارد پول خرج کنید
اگر به اصطلاحات حسابداری شناخت داشته باشید، خیلی راحت میتوانید مزایای مالیاتی به دست آورید. مزایای مالیاتی موردی است که باید از همان ابتدا درنظر بگیرید. هنگام استخدام حسابدار حرفه ای کسی را انتخاب کنید که همزبان شما باشد و بتوانید راحت ارتباط برقرار کنید.
دسترسی به سوابق و مدارک فهرست موجودی و اموال
از جمله نکات کلیدی در حسابداری، ثبت دقیق اموال و کالا های خریداری شده می باشد. با ثبت تمامی مشخصات کالا های خریداری شده، از جمله تاریخ دقیق خرید کالا، شماره سهام، قیمت خرید، تاریخ فروش و قیمت های فروش کالا، از قرار گرفتن کالاهای قاچاق و دزدی در شرکت خودداری کنید.برای انجام این کار هر چه سازمان یافته تر عمل کنید بهتر است. برای مثال در این کار شما می توانید از نرم افزار های مدیریتی یا حسابداری با قابلیت تعیین و ثبت موجودی استفاده نمایید.
پروژه های مالی را برای سال های پیش روی تان تعریف و ایجاد نمایید
یکی از راهکار های مهمی که در زمینه نکات کلیدی حسابداری می توان مطرح کرد این است که تمامی صاحبان کسب و کار ها باید در نظر داشته باشند حتی اگر در زمان حال شرایط مالی و اقتصادی شرکت سالم و روبه راه است، باید اطمینان حاصل کنند که این شرایط مثبت و پایدار باقی می ماند.
با استفاده از مشاوره حسابداری می توانید در خصوص هزینه ها و مالیات های سال پیش روی خود پیش بینی هایی را داشته باشید و با کمک آنالیز های مالی و بررسی میزان سود و زیان ها، از وضعیت مالی شرکت در سال آینده و حتی تا سه سال بعد یک برآورد داشته باشید تا مطابق آن برنامه ریزی مالی کنید.
این پیش بینی ها و برنامه ریزی های مالی که در دسته نکات کلیدی در این رشته قرار می گیرد، به شما کمک می کند تا مکان هایی که می توانید در آینده برای کسب درآمد در آن جا سرمایه گذاری کنید و همچنین زمان های مناسب برای درخواست وام های تجاری را پیش بینی کنید.
البته که این پیش بینی های مالی به دلیل مسائل تورمی سالیانه و تغییرات بازار می تواند امر دشواری باشد. اما در حد یک برنامه پیش بینی کننده می تواند مفید واقع شود.نکات کلیدی حسابداری و بسیاری نکات دیگری که در بخش های خدمات حسابداری وجود دارد می تواند به کسب و کارها و صاحبین مشاغل برای مدیریت بهینه امور مالی شان کمک زیادی کند.
کلام آخر
فعالیت های تجاری بدون مدیریت هزینه سر پا نمی مانند. به عنوان یک کارآفرین که شرکت کوچکی را اداره میکند، خوب است بدانید که اندازه سازمانی، هیچ تأثیری بر این حقیقت ندارد. بنابراین مهمترین اقدامی که پس از تأسیس شرکت باید انجام دهید، انتخاب یک طرح مالی درست برای شرکت است. این طرح باید شامل اجزای مختلفی که به ان اشاره کردیم باشد. در هر حوزه ای از تجاری که فعالیت میکنید، مسئل مالی را در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید کم کاری در این زمینه موجب انحلال کسب و کارتان شود.
فراموش نکنید که ایده ای که برای آن شرکت را تأسیس کرده اید، ارزش نگهداری دارد. چرا که متعلق به شما است و زحمت بسیاری برای ثبت ان کشیده اید. بنابراین با ساده انگاشتن امور حسابداری، آن را از دست ندهید. آمار و ارقام نشان میدهند هرچه کسب و کارهای کوچک بیشتر روی مسائل مالی و بازبینی آنها تمرکز کنند، سلامت مالی بیشتری خواهند داشت و در نتیجه با موفقیت و رشد بیشتری روبه رو خواهند شد.هرگونه سوالی دررابطه با امور حسابداری داشته باشید میتوانید به صفحه تراز سازان مراجعه نمایید

